Adviesraad

We nodigden ridders en wijzen uit om het woord tot ons te richten, een gesprek aan te gaan en ons pad te verlichten zoals Arjen Mulder (NL), Prof. Dr. Arthur Cools, Prof. Dr. Caroline Voet, Dr. Guy Bovyn, Johan Steyaert, Prof. Dr. Lara Schrijver, Wilfried Huet, Guy Bovyn, e.a.

Het doctoraatsonderzoek wordt gevoerd onder de vleugels van Dr. Ria De Boodt (KASKA) en Prof. Dr. Gert Verschraegen (UA). In de commissie zetelen Jean Bernard Koeman (ULeiden) en Pascal Gielen (UA).

Deze gesprekken vonden plaats tijdens een aantal onderzoeksdagen die worden georganiseerd in samenwerking met ARIA (Antwerp Research Institute for the Arts, Universiteit Antwerpen) en de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten van Waasmunster. Deze sessies waren bedoeld voor studenten, onderzoekers, het team van Blauwhäuslers en hun gasten.

 
 
image.png

Arjen Mulder

Arjen Mulder (°1955, NL) is schrijver en docent Mediatheorie en Social Semiotics. Hij studeerde biologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Mulder publiceerde een groot aantal essays waaronder Het twintigste-eeuwse lichaam en Het fotografisch genoegen. Mulders literair-historische studie De vrouw voor wie Cesare Pavese zelfmoord pleegde (2004) en zijn bundel Wat is leven? (2014) werden genomineerd voor de AKO-literatuurprijs. Zijn essays gaan over eigentijdse onderwerpen of tonen een eigentijdse invalshoek op een historisch onderwerp. Ze kenmerken zich door een combinatie van onderzoek en vaak speculatieve interpretaties daarvan. Mulder behandelt een wijd scala aan onderwerpen en zijn aanpak kan als multidisciplinair worden gekarakteriseerd. De belangrijkste disciplines waarvan hij zich bedient zijn biologie, mediatheorie, antropologie en literatuur. Vanaf begin jaren 1990 publiceerde Mulder naast zijn literaire essays ook artikels en verhandelingen over mediatheorie en kunst in een breed scala aan tijdschriften, waaronder Mediamatic, Archis, Metropolis M, De Witte Raaf en De Gids. Hij schreef vier boeken over kunst en mediatheorie. In 2019 verscheen zijn laatste publicatie: Vanuit de plant gezien.

LEZING: 14 MEI vanaf 14 in het Blauwhaus: de geschiedenis van het leven op aarde tot vandaag.


Guy Bovyn

Guy Bovyn studeerde aan de Universiteit Gent Kunstwetenschappen. Hij promoveerde binnen het domein museologie waarbij hij een theorie van de tentoonstelling ontwikkelde (Het verschijnen en verdwijnen van de wand). Hij was gedurende een tiental jaar opleidingscoördinator van het postgraduaat Beheer en behoud van Actuele Kunst, later Tentoonstelling en Beheer van Actuele Kunst. (UGent, HoGent & S.M.A.K.) Tegelijkertijd was hij actief als curator hedendaagse van Galerie Kunst-Zicht (UGent) waarvoor hij een zestigtal tentoonstellingen verzorgde. Momenteel is hij verbonden aan het departement Erfgoedstudies van de Universiteit Antwerpen waar hij onder meer museologie, kritische erfgoedstudies en innovatieve beleids- en beheerstechnieken doceert. Zijn huidig onderzoek focust op de vertaling van de assemblagetheorie naar het veld van de erfgoedzorg.

GESPREK op 9 MEI vanaf 14u30 over de Do-It-Yourself attitude in het Blauwhaus

image.png

Arthur Cools

Filosofen beroep zich wel vaker op talige constructies om hun hersenspinsels te verwoorden die zich vervlochten weten met de vragen die zich in hun hoofd hebben genesteld. Ik vermoed echter dat deze professor ook de stilte en het raadsel meer dan velen weet te waarderen. Hij stelde een boek samen over de macht van de sirene, haar verleidingskracht die sinds oudsher en ook artistiek verweven, typerend is voor het moderne streven naar inzicht en kennis.

LEZING: 12 MEI vanaf 15u30 in het Blauwhaus ‘De macht van de sirene. Kennis en vermelding in de moderniteit - een introductie.’

Wilfried.jpg

Wilfried Huet

Wilfried Huet (°1940 Antwerpen, België) studeerde aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Van 1981 tot 1991 organiseerde hij in Waasmunster het onafhankelijke kunstenaarsinitiatief GA. Met honderd zesentwintig tentoonstellingen, lezingen, colloquia, enzovoort groeide GA uit tot een van de belangrijkste artistieke projecten in België. In de marge van GA gaf Huet ook de GA-krant uit, die zich vandaag integraal in de bibliotheek van 'Curating the Library' bevindt. In 1986 organiseerde hij samen met Leo Copers, Guillaume Bijl, Michel François, Ria Pacquee en Angel Vergara Santiago de tentoonstelling 'Initiatief d'Amis' in de Vooruit in Gent. Sedert 2000 is hij initiatiefnemer en uitgever van het unieke internationale kunstenaarstijdschrift 'GAGARIN, THE ARTISTS IN THEIR OWN WORDS'. Gagarin bundelt uitsluitend speciaal geschreven en niet eerder gepubliceerde teksten van kunstenaars die vandaag, waar ook ter wereld, werken. Kunstenaars die in Gagarin publiceerden zijn onder meer Juan Munoz, Liam Gillick, Roman Ondak, Lois Weinberger, Joe Scanlan, Miroslaw Balka, Ken Lum, Nedko Solakov, Sergei Bratkov, Lawrence Weiner, Vito Acconci, Giuseppe Penone, Stan Douglas, Anri Sala, Frédéric Bruly Bouabré, Jimmie Durham, Michelangelo Pistoletteo en Joseph Grigely.

GESPREK: 9 MEI vanaf 14u30 over bijzondere geschiedenis van kunstenaarsinitiatief GA in waasmunster (1981-1991).



Leen.jpg

Leen Huet

Leen Huet (°1966, BE) is auteur van romans, literaire non-fictie en biografieën. In 2016 verscheen haar biografie van Bruegel. Ze studeerde Kunstgeschiedenis en Wijsbegeerte (KULeuven). Na haar studies verbleef ze een tijdlang in Firenze (Italië). Sinds 1991 woont ze in Leuven. Huet publiceerde bijdragen in De Morgen (columns Oud papier (over haar ontdekkingen op de tweedehandsboekenmarkt) en Rafels), De Standaard, Knack (column en blog), Stripgids (met onder andere een rubriek over opmerkelijke vrouwelijke stripfiguren), het Nieuw Wereldtijdschrift (met een reeks over bizarre schilderijen in de Belgische musea), De Brakke Hond, Dietsche Warande & Belfort, De Gids, Kunst en Cultuur, Surplus, Zacht Lawijd, Openbaar Kunstbezit Vlaanderen enRekto:verso. Kunst en literatuur zijn haar belangrijkste thema’s en inspiratiebronnen. Als geen ander weet Leen Huet haar bewondering voor zowel de grote meesters, bizarre kunstenaars en vergeten schrijvers op de lezer over te dragen.

LEZING: 9 MEI om 19u30 in de bibliotheek van de gemeentelijke academie te Waasmunster (Kerkstraat 51) over leven en werk van Pieter Breugel.



Caroline.jpg

Caroline Voet

Caroline Voet (°1974, BE) is een architect en academica. Met professionele en onderzoekskwalificaties, met expertise in architectuur en een doctoraat in design strategies, wisselt Voet af tussen theorie en praktijk. Ze is vooral geïnteresseerd in de ontwikkeling van architecturale taal, ruimtelijke systematiek en design-strategieën. Door middel van de dissectie van (on)gebouwd erfgoed, architecturale tekeningen en lesmateriaal onderzoekt en reconstrueert ze nieuwe paden van kennisoverdracht. Als academica is Voet verbonden aan de faculteit van Architectuur aan de KULeuven. Sinds 2016 is ze gastprofessor aan TU Delft. Haar onderzoek is gepubliceerd in meerdere internationale journals. Met haar laatste boek Dom Hans van der Laan. A House for the Mind won de DAM Architectural Book of the Year Award 2018. Tezamen met haar lopend onderzoek naar het werk van Dom Hans van der Laan, ontwikkelt Voet momenteel haar project Pioneering Practices. Dat project focust op design strategieën die aan de basis lagen van het architecturale erfgoed in Vlaanderen uit de jaren 1970.

RONDLEIDING: 30 APRIL vanaf 14u in de Roosenberg abdij van Dom Hans van der Laan



Lara.jpg

Lara Schrijver

Lara Schrijver is Professor in Architecture at the University of Antwerp, Faculty of Design Sciences, and DAAD guest professor at the Dessau Institute of Architecture in 2013-2014. Her research focus is on twentieth-century architecture and its theories.

She holds degrees in architecture from Princeton University and Delft University of Technology, and received her Ph.D. from Eindhoven University of Technology. Before coming to Antwerp, she taught at Delft University of Technology and the Rotterdam Academy of Architecture. She was an editor for OASE for ten years, and served four years on the advisory committee of the Netherlands Fund for Architecture. Her work has been published in the Journal of Architecture, Footprint, and Volume. Her book Radical Games (2009) was shortlisted for the 2011 CICA Bruno Zevi Book Award.

LEZING: 30 APRIL vanaf 10u in het Blauwhaus


image.png

Johan Steyaert

Johan Steyaert (°1953, BE) is gepensioneerd accountant-fiscaal raadgever. Hij studeerde toegepaste economie, filosofie en sociale en culturele antropologie. Hij deed ‘burgerdienst’ in een ‘beschutte werkplaats’ en was nadien werkzaam in het Centrum voor Recreatief Werk van de Gezinsbond. Op achtentwintigjarige leeftijd overleed zijn vader na een auto-ongeval en zette hij samen met zijn broer diens fiscaal kantoor verder. Op 46 jarige leeftijd stopte hij zijn activiteiten als boekhouder/fiscaal raadgever en zonderde zich acht jaar af in de O.L.V. Sint-Sixtusabdij te Westvleteren als gast en één jaar bij de kleine zusters van de Fraternité Notre Dame du Désert als kluizenaar (solitude priante). Sinds 2007 probeert hij een rustig leven te leiden van meditatie en maatschappelijke betrokkenheid. Johans motto: kalm en evenwichtig ingaan op wat zich aandient.

LEZING: 30 APRIL vanaf 16u in het Blauwhaus: ‘Verleden, toekomst, heden, Yuval Noah Harari over het dier dat god werd.’


Wim.jpg

Wim Wauman

Wim Wauman (°1976, BE) construeert en fotografeert al enkele jaren stillevens en kleine installaties in zijn atelier. Hij puzzelt vakkundig met hout en houtfineer, verzint en verbeeldt verhalen die hem inspireren en ook titels om zijn merkwaardige composities mee op te laden. Zijn werk weerspiegelt in hoge mate de kwetsbaarheid, verwondering en het verlangen naar waarde en inzicht waardoor hij gedreven wordt. Wim geeft reeds 12 jaar les in de middelbare graad en ook in het projectatelier van de gemeentelijke academie. Sinds 2016 werkt hij als onderzoeker aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen waar hij een doctoraat in de kunsten voorbereid over de schijnbare tegenstelling tussen ‘maken’ en ‘denken’. Vorige zomer stelde Wim op uitnodiging van het Cultuurcentrum in Sint-Niklaas een omvangrijke groepstentoonstelling samen met als titel ‘WORK FLOW - A Play with Arts Apes and Crafts.