Residentie

Het Blauwhaus heeft een groep kunstenaars, makers en denkers samengebracht om een samenwerking mee aan te gaan. Adam Galach, Alice McCabe (UK), Chantal van Rijt (NL), Evy Bosman, Hilde Borgermans, Ilse Van Roy, Isabel Bouttens, Kaat Somers, Kelly Schacht en Hadewych Becuwe, Leen Huet, Lander Cardon, Madeleine Wermenbol, Melvin Vanderstylen, Pieter Léon Vermeersch en Veerle Verschooren, Warre Mulder kwamen regelmatig over de vloer en verdiepten zich in het voorgeschotelde narratief om in samenspraak nieuw werk te concipiëren en realiseren. 

#Blauwhäuslers #ArtistsInResidence

 
 
image.png

Adam Galach (ism. Mathias Clinckspoor)

Adam Galach (1990, Polen) woont en werkt in Antwerpen. In 2017 behaalde hij zijn Master aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen in de afstudeerrichting In-situ.

Zijn werk is vrij van enig medium of materiaal en wordt bepaald door de omgeving zelf. Vaak gaat het om creëren van situaties op een metaforische en sensitieve manier die op het eerste zicht een deel zijn van het dagelijks leven. Hij verkent nieuwe paden om het sociale, menselijke karakter van de openbare ruimte in de verf te zetten.

Adam Galach’s onderzoeksdoel is om een strategie te ontwikkelen die even antropologisch van aard is als artistiek. Want ontmoetingen veronderstellen een gemeenschappelijk moment, een gedeelde ruimte waarin de vrijheid van meningsuiting en de zelfbeperking ervan worden onderhandeld, en in die zin de essentie vormen van wat publiek is.

Hiervoor wil hij artistieke methoden ontwikkelen om verhalen op te graven, maar zonder ze weg te halen van de mensen aan wie ze toebehoren. 'Hoe te geven' of 'wat te bieden' en 'in welke rol' zullen tijdens het onderzoek relevante vragen worden. Sleutelwoorden hierbij zijn proces en samenwerking in plaats van eindresultaat of artistiek individualisme.


image.png

Kelly Schacht & Hadewych Becuwe

Kelly Schacht (°1983, BE) woont en werkt in Gent. Ze studeerde Beeldhouwen/Installatiekunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. In een tijd waarin de noties zoals ‘nieuw’ en ‘uniek’ zeer relatief zijn geworden, speelt Kelly in haar werk met de idee van auteurschap en originaliteit. Zowel momenten als objecten uit het verleden worden herdacht en kunnen een nieuwe esthetische ervaring bewerkstelligen. Kelly Schacht schept haar werk met gulle vrijheid door samen te werken met andere artiesten, acteurs, designers en haar publiek. Op deze manier wordt de artieste de katalysator van de verscheidenheid aan interpretaties en persoonlijke ervaringen die zo hun eigen toekomst krijgen.

Hadewych Becuwe (°1990, Roeselare) studeerde af als Master Beeldende Kunst – Grafisch Ontwerp aan LUCA School of Arts in Gent, in 2012. Sindsdien is ze actief als zelfstandig grafisch ontwerpster. Samen met Femke Vanbelle richtte ze in 2017 ‘Wilderzicht' op, een grafische studio die zich vooral richt op klanten uit de culturele sector. Daarnaast houdt Hadewych ervan haar blik open te houden, en verder te kijken dan wat vanzelfsprekend is. Ze neemt graag een onderzoekende en analytische houding aan. Hadewych put energie uit positieve samenwerkingen, waarbij het creatief proces onverwachte, maar fantastisch mooie wendingen kan aannemen.


image.png

Isabel Bouttens

Blauwhäusler van het eerste uur. Leerkracht animatiefilm in de gemeentelijke academie van Waasmunster, moeder, vormgeefster en vertaler van kortstondige mijmeringen die vaak tijdloze gedachten aan het licht brengen.

Isabel Bouttens (°19**, BE) studeerde af in 2002 aan de animatiefilmafdeling van KASK Gent bij de laatste lichting studenten die een afstudeerwerk moest maken op pellicule. Daarna zwom ze mee op de digitale golf die de animatiefilmwereld grondig veranderde. Met de steun van het VAF en samenwerkingen met onder meer Annemie Degryse (Lunanime) en componist Annelies Van Parys kon ze haar auteurswerk verder uitbouwen. Haar werk werd wereldwijd geselecteerd en vertoond op filmfestivals (Annecy, Ottawa, Rio De Janeiro…). In haar films gaat ze op zoek naar droomsequenties en herinneringen. Ze experimenteert daarbij voortdurend met traditionele en digitale technieken. Hoe dan ook bestaat de basis van haar werk nog steeds uit het eindeloos hertekenen en bijwerken van beelden tot vloeiende bewegingen. In de academie van Waasmunster werkt ze als leerkracht animatiefilm, waar ze op vrijdagavond het jongeren atelier met Wim Wauman mee ondersteund.


Coverbeeld van Breugel biografie.

Leen Huet

Leen Huet (°1966, BE) is auteur van romans, literaire non-fictie en biografieën. In 2016 verscheen haar biografie van Bruegel. Ze studeerde Kunstgeschiedenis en Wijsbegeerte (KULeuven). Na haar studies verbleef ze een tijdlang in Firenze (Italië). Sinds 1991 woont ze in Leuven. Huet publiceerde bijdragen in De Morgen (columns Oud papier (over haar ontdekkingen op de tweedehandsboekenmarkt) en Rafels), De Standaard, Knack (column en blog), Stripgids (met onder andere een rubriek over opmerkelijke vrouwelijke stripfiguren), het Nieuw Wereldtijdschrift (met een reeks over bizarre schilderijen in de Belgische musea), De Brakke Hond, Dietsche Warande & Belfort, De Gids, Kunst en Cultuur, Surplus, Zacht Lawijd, Openbaar Kunstbezit Vlaanderen enRekto:verso. Kunst en literatuur zijn haar belangrijkste thema’s en inspiratiebronnen. Als geen ander weet Leen Huet haar bewondering voor zowel de grote meesters, bizarre kunstenaars en vergeten schrijvers op de lezer over te dragen. 


Sarah.jpg

Sarah Corynen

Sarah Corynen (°1970, BE) schildert patronen en illustraties die wereldwijd verwerkt worden in textiel, mode, interieur en papierwaren. Haar werk is krachtig, ongekunsteld, grappig en herkenbaar. Dieren, de natuur en het dagelijks leven zijn voor Sarah een onuitputtelijke bron van inspiratie. Ze stond in voor de opstart van deze website en gaf Isaac alle aandacht die ik tijdens de residentieperiode niet geven kon.


_MG_1267x_web.jpg

Stefanie François

Sinds enkele jaren vaste partner doorheen het dagelijks leven en achter de schermen de boel recht aan het houden na haar dagelijkse werkzaamheden aan het Conservatorium van Antwerpen. Duidelijk iemand met twee harten.

_MG_2501.jpg

Alice McCabe

Following my meeting with Wim at the Red House I am interested in working in an environment in active consideration of what it means to be a modern craft practitioner in an already theoretically charged zone as part of his thesis project. From reading “A Play with Arts, Apes and Crafts” notions of the craftsperson at hazard / link between play and seriousness and Einstein’s imagination eclipsing of knowledge excite both my love of dada and limited knowledge of the psychic intuition of plants: where chance and counterintuitive / paradoxical modes of behavior are required for things to unfurl.

As the Floral Pilgrim and together with the other muses, I hope this residency opportunity will open up more reflectivity on both my relationship to my floral work and pilgrimages to have time to develop some of these fragmented experiences into a form of documentation / comprehension that suits walking and further develops this connection between the personal / political and natural environment. Part of my research will be conducted en route – listening out, observing changes on London – Brussels journey and also stopping at the Dutch flower markets to investigate changes from the position of the flower wholesalers.


image.png

Chantal van Rijt

Chantal van Rijt (1984, NL) studeerde fotografie aan het Kask in Gent. Ze speelt met de bouwstenen van het fotografische medium: licht, tijd en beweging. Haar werk is multidisciplinair en omvat installaties, video’s en fotografische technieken. Ze wil bevragen wat een foto is en wat het kan zijn en zet haar installaties vaak in als instrumenten om nieuwe beelden te creëeren. Gebaseerd op de dynamiek van het leven en de voorbijgaande staat van zijn, creëert ze werk dat zowel het wetenschappelijke als het mythische weerspiegelt.


image.png

Hilde Borgermans

Hilde Borgermans (°1985, NL) studeerde af als Master in de Beeldende Kunsten aan het KASK in Gent en behaalde recent een post-graduaat in Curatorial Studies. Naast haar praktijk als beeldend kunstenaar werkte ze als assistent voor Jan Vercruysse en is momenteel ook actief als curator. Ze nam deel aan internationale tentoonstellingen (Oktobarski Salon # 56, Belgrado) en werd genomineerd voor de IKOB-award (Ikob, Eupen) in 2015.

In haar artistieke praktijk zijn het woord en zijn onderwerp niet verbonden door enige andere betekenis dan hun collectieve perceptie van taal en ze bouwt haar installaties, sculpturen en schilderijen bijgevolg op een tekstuele manier op. De werken ziet ze zelf slechts als een methode, een model en materiële representatie. Ze worden geconstrueerd via verhalen, personages, referenties, etc. maar verhullen ogenschijnlijk hun betekenis slechts via hun benoeming. Deze niet-hermetische benadering, waarin de titel een niet-beschrijvende functie bekleedt, zorgt voor een verstoring in het leespatroon van de toeschouwer. Door op deze manier complexiteit toe te voegen, wordt een open mentale ruimte gecreëerd waarin de toeschouwer en de kunstenaar elkaar tegemoet komen via inhoud en context.

Met haar project, Emile K. neemt het literaire karakter van haar werk een andere vorm aan, met het oog op multidisciplinaire samenwerkingsverbanden. Het personage en het verhaal hebben vooralsnog geen fysieke vorm, waarin ook de uiteindelijke doelstelling zich blootgeeft. Het project draagt alle kenmerken van een ongeschreven roman, en vindt ook zijn oorsprong hierin. Emile K. had een plan. En daarmee is tot nader orde alles gezegd.


image.png

Madeleine Wermenbol

Madeleine Wermenbol (°1969, NL) legt zich steeds meer toe op weven met manuele getouwen. Ze werkte eerst ruim 20 jaar als  grafisch vormgever, art director, en illustrator met referenties voornamelijk in de mode en verzorgde afgelopen week meteen ook de huisstijl voor het drukwerk (affiche, kaartjes,…) van dit project.

Madeleine studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en liep stage bij Lidewij Edelkoort in Parijs. Vervolgens werkte ze gedurende 4,5 jaar bij Walter Van Beirendonck, één van de Zes van Antwerpen, en bij Base Design, het internationaal meest gerenommeerde ontwerpbureau in België, om eind 2000 haar eigen grafisch bureau op te starten. Ze verzorgde de art direction voor de campagnes van o.a. Natan en Kortrijk Interieur, ontwierp het grafische werk van zowel innovatieve als klassieke merken als Natan, Quincy en Morley en maakte prints voor een resem modemerken. Madeleine houdt niet van kiezen. Ze ontwierp de boeken voor de Italiaanse couturier Giambattista Vali en van milliner Stephen Jones (beide voor Rizzoli, New York), de illustraties voor het kinderboek Papa Vertelt (Luster), als de vormgeving an art direction van "A Magazine curated by", het iconisch magazine dat inzoomt op de inspiratie en leefwereld van de beste ontwerpers in de hedendaagse mode scène. Haar liefde voor kleuren, tactiliteit en textuur en handwerk bracht haar tot het weven. Met zelf ingeverfde en verfijnde technieken accentueert ze de schoonheid van de ambacht versus de steeds meer generische en monotone dominantie van globale commodities.


image.png

Veerle Verschooren

Veerle Verschooren (°1977, BE) ontwerpt met glas en lood. Haar roots liggen in het Waasland, als achterkleinkind van klompenmakers en naaisters. Ze studeerde aan het Sint-Lucasinstituut, Gent en studeerde er af als ‘Meester in de glaskunst’ (1999). In 2000 startte ze haar eigen studio. Zo kon Veerle zich concentreren op ontwerpen en experimenteren met een eeuwenoud ambacht. Veerle ontdekte gaandeweg dat het ‘maken’ haar wel ligt en het bloed van haar voorouders door haar aderen stroomt. Ontwerpen met glas en lood betekent bezig zijn met even boeiende materialen als goud, hout, metaal, textiel, kunststof of papier, maar met een soms (onterecht) ouwbolliger imago. Haar werk toont dat er ook frisse, hedendaagse ontwerpen kunnen uitgevoerd worden met glas en lood. En niet alleen in openbare gebouwen of kerken, maar even goed in de hedendaagse woonarchitectuur. Je kiest voor glas-in-lood kies als je houdt van kleur en licht, en durft te gaan voor een eigen accent in de leefruimte.


Pieter Léon Vermeersch

Pieter Léon Vermeersch (°1984) is an artist living and working in Leuven, Belgium. His work deals with the tension between the concepts of utopia and dystopia.

The dystopian predictions by authors like Aldous Huxley and George Orwell about worlds without privacy which are dominated by the increasing power of authoritarian regimes and/ or big companies, are becoming a reality. The concept of utopia on the other hand has been dismissed after the failures of the 20th century.

The future has never been more unpredictable. New technologies like artificial intelligence and 3D (nano-) printing have the potential to shake our society to its core.

Now more than ever, there is a need for the power of the imaginative mindto see where we want to take our world and our cities. A society without a vision for the future is a society without a soul.

The buildings Pieter Léon Vermeersch designs are not real buildings. They are buildings that, by their imaginative character, make us reflect about the world. They depict architecture and the city as viewed through the lens of the artist.

Pieter made a new work which depicts the Blauwhaus rising above a network of waterways designed after a symbol of Dom Hans van der Lan, the architect of the Roosenberg Abbey. The work was printed and installed at a public location for the final ‘Ommegang’ on May 26th 2019.





image.png

Evy Bosman

Evy Bosman (1975, BE) studeerde af aan LUCA, School of Arts in Gent als Bachelor in de vrije Kunsten Tekenkunst /Grafiek en Master in de driedimensionale Kunsten. Ze laat binnen haar werk een wisselwerking toe tussen abstractie en fotorealisme, tussen tekenkunst en de fotografische handeling, tussen historische genres en hedendaagse verwerkingsvormen, tussen digitaal hoogstaande scans en de analoge werkwijzen, tussen het waarneembare en de fictie (Latijn: fictio, “vorming”). 

De drijfveer achter haar kunstenaarsschap is het bewandelen van de wankele, haarscherpe borderline tussen deze tegenpolen. Daaruit ontstaat een nieuwe effectiviteit, tegelijk poststructuralistische en verfijnde beeldgrammatica.Evy’s werk is opgebouwd uit beelden vanuit haar dagelijkse omgeving, verbeelding en zelfgenomen snapshots . Deze glimpen komen samen en creëren een andere ruimte, een die ons in staat stelt om, ontbrekend aan mensen, een landschap te zien dat zowel ingebeeld als echt kan zijn.


image.png

Ilse Van Roy

Ilse Van Roy (°1978, BE) is geprikkeld en geboeid door de zoektocht naar de schijnbare tegenstelling tussen het ‘denken’ en het ‘maken’. De hieraan verbonden fascinatie voor “het hart en de ziel” die Wim Wauman als bezieler van dit project naar voren schuift. Vanuit haar eigen fascinatie en recentelijke focus op ‘theaters’, daar waar verschillende aspecten van mijn artistieke praktijk elkaar ontmoeten, was Ilse geprikkeld door de uitnodiging van het BLAUWHAUS project. Er zijn verschillende thema’s die in haar “theaters” sluipen en die affiniteit hebben met topics die het Blauwhaus een warm hart toedraagt.

Zoals: #ArtandCrafts #materialiteiten #SoleMio#textiel #tapijten #gordijnendieopenenenverbergen #bloemen #blauwdruk #printsenbehangmotieven #glasramen #lichtenlucht #identiteit#identiteit van de meermin #verhalenvanhettheater #omgedraaidesirene #beholders #vazenenobjecten


image.png

Lander Cardon

Lander Cardon (°1994, BE) volgde zes jaar les in het jongerenatelier bij Wim. Hij is gefascineerd door het ruimtelijke, geometrie en contrasterende materialen. Hij behaalde zijn master binnen de vrije kunsten (Beeldhouwkunst) aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Het onverklaarbare, het mysterie en mythologie zijn pijlers die terugkeren in zijn werk. Het contrast tussen aardse, tastbare dingen en een mystiek uit een vormentaal van het verleden of de toekomst, is iets waar Lander bewust en onbewust mee speelt. Tegenwoordig schildert hij meer dan dat hij beeldhouwt,  maar vertrekt daarbij wel vanuit zijn sculpturale blik. Verder is Lander ook zelfstanding tattoo artist en verrijkt hij zichzelf met een opleiding goudsmid.


DJI_0448_wow.jpg

Melvin Vanderstylen

Melvin Vanderstylen (1976, BE) is afkomstig uit Sint-Niklaas. Sinds 2016 is hij oprichter en zaakvoerder van Pretty Fly, een bedrijf gespecialiseerd in drone producties, video op maat en bedrijfsfotografie.

Door zichzelf regelmatig uit te dagen, schept Melvin zijn eigen zingeving in een volgens hem irrationele en absurde wereld.


Intuïtie leidt de weg (kleine versie), 2016.

Warre Mulder

Warre Mulder (°1984, BE) studeerde in 2008 af aan Sint-Lucas Antwerpen, hoewel hij schilderkunst studeerde evolueerde, zijn werk steeds meer richting het sculpturale. In combinaties van verschillende materialen zoals hout en keramiek maakt hij eigentijdse sculpturen vol verwijzingen naar het onuitputtelijke archief van de sculpturale traditie. Zijn werk was recent te zien in België, Nederland, Denemarken en Oostenrijk.  Samen met zijn vrouw Yasmine Willems kocht hij enkele jaren geleden een leegstaande school in Zeeland die ze samen ombouwden tot een kleurrijke kunstenaarswoning.


IMG_8204.JPG

Kaat Somers

Kaat Somers (°1995, BE) is student Fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Eerder studeerde ze al Engels in combinatie met Theater- en Filmwetenschappen. Momenteel volgt ze ook een master Filmstudies en Visuele Cultuur aan UAntwerpen. In het straatbeeld gaat ze op zoek naar subtielere situaties of plekken die haar naar een andere wereld voeren. Een beetje zoals Alice belandt Kaat in haar eigen Wonderland. Haar camera is de spiegel van Perseus waarmee ze het onbekende — de Medusa — vangt, maar niet noodzakelijk overwint. De foto die daaruit volgt, dient als portal en is het konijnenhol waarin de kijker zich mag wagen. 

Ze is als stagiaire in het Blauwhaus terecht gekomen en was betrokken bij de voorbereidingen van het project. Ze realiseerde op vraag van het Blauwhaus ook een reeks magneten met portretten van een kleurrijk gezelschap inspiratiebronnen die mogelijkheden bieden om een stamboom van gedachten uit te tekenen op een metalen schoolbord dat aanwezig was in het kasteel.