Blauwhäuslers

Het Blauwhaus beroept zich op de bereidwillige medewerking van de Blauwhäuslers, een team residenten bestaande uit Alice McCabe (UK), Evy Bosman, Hilde Borgermans, Ilse Van Roy, Isabel Bouttens, Kaat Somers, Kelly Schacht, Leen Huet, Lander Cardon, Madeleine Wermenbol, Melvin Vandersteylen, Stefanie François, Sarah Corynen, Veerle Verschooren, Warre Mulder, e.a. 

#Blauwhäuslers #ArtistsInResidence

 
 
Schermafbeelding 2019-04-04 om 19.32.14.png

Isabel Bouttens

Maak kennis met Isabel Bouttens, Blauwhäusler van het eerste uur. Leerkracht animatiefilm in de gemeentelijke academie van Waasmunster, moeder, vormgeefster en vertaler van kortstondige mijmeringen die vaak tijdloze gedachten aan het licht brengen.

Isabel Bouttens (°19**, BE) studeerde af in 2002 aan de animatiefilmafdeling van KASK Gent bij de laatste lichting studenten die een afstudeerwerk moest maken op pellicule. Daarna zwom ze mee op de digitale golf die de animatiefilmwereld grondig veranderde. Met de steun van het VAF en samenwerkingen met onder meer Annemie Degryse (Lunanime) en componist Annelies Van Parys kon ze haar auteurswerk verder uitbouwen. Haar werk werd wereldwijd geselecteerd en vertoond op filmfestivals (Annecy, Ottawa, Rio De Janeiro…). In haar films gaat ze op zoek naar droomsequenties en herinneringen. Ze experimenteert daarbij voortdurend met traditionele en digitale technieken. Hoe dan ook bestaat de basis van haar werk nog steeds uit het eindeloos hertekenen en bijwerken van beelden tot vloeiende bewegingen. In de academie van Waasmunster werkt ze als leerkracht animatiefilm, waar ze op vrijdagavond het jongeren atelier met Wim Wauman mee ondersteund.

Hilde Borgermans

Hilde Borgermans (° 1985, NL) studeerde af als Master in de Beeldende Kunsten aan het KASK in Gent en behaalde recent een post-graduaat in Curatorial Studies. Naast haar praktijk als beeldend kunstenaar werkte ze als assistent voor Jan Vercruysse en is momenteel ook actief als curator. Ze nam deel aan internationale tentoonstellingen (Oktobarski Salon # 56, Belgrado) en werd genomineerd voor de IKOB-award (Ikob, Eupen) in 2015.

In haar artistieke praktijk zijn het woord en zijn onderwerp niet verbonden door enige andere betekenis dan hun collectieve perceptie van taal en ze bouwt haar installaties, sculpturen en schilderijen bijgevolg op een tekstuele manier op. De werken ziet ze zelf slechts als een methode, een model en materiële representatie. Ze worden geconstrueerd via verhalen, personages, referenties, etc. maar verhullen ogenschijnlijk hun betekenis slechts via hun benoeming. Deze niet-hermetische benadering, waarin de titel een niet-beschrijvende functie bekleedt, zorgt voor een verstoring in het leespatroon van de toeschouwer. Door op deze manier complexiteit toe te voegen, wordt een open mentale ruimte gecreëerd waarin de toeschouwer en de kunstenaar elkaar tegemoet komen via inhoud en context.

Met haar project, Emile K. neemt het literaire karakter van haar werk een andere vorm aan, met het oog op multidisciplinaire samenwerkingsverbanden. Het personage en het verhaal hebben vooralsnog geen fysieke vorm, waarin ook de uiteindelijke doelstelling zich blootgeeft. Het project draagt alle kenmerken van een ongeschreven roman, en vindt ook zijn oorsprong hierin. Emile K. had een plan. En daarmee is tot nader orde alles gezegd.

image.png

Madeleine Wermenbol

Madeleine Wermenbol (°1969) legt zich steeds meer toe op weven met manuele getouwen. Ze werkte eerst ruim 20 jaar als  grafisch vormgever, art director, en illustrator met referenties voornamelijk in de mode. Ze studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en liep stage bij Lidewij Edelkoort in Parijs. Vervolgens werkte ze gedurende 4,5 jaar bij Walter Van Beirendonck, één van de Zes van Antwerpen, en bij Base Design, het internationaal meest gerenommeerde ontwerpbureau in België, om eind 2000 haar eigen grafisch bureau op te starten. Ze verzorgde de art direction voor de campagnes van o.a. Natan en Kortrijk Interieur, ontwierp het grafische werk van zowel innovatieve als klassieke merken als Natan, Quincy en Morley en maakte prints voor een resem modemerken. Madeleine houdt niet van kiezen. Ze ontwierp de boeken voor de Italiaanse couturier Giambattista Vali en van milliner Stephen Jones (beide voor Rizzoli, New York), de illustraties voor het kinderboek Papa Vertelt (Luster), als de vormgeving an art direction van "A Magazine curated by", het iconisch magazine dat inzoomt op de inspiratie en leefwereld van de beste ontwerpers in de hedendaagse mode scène. Haar liefde voor kleuren, tactiliteit en textuur en handwerk bracht haar tot het weven. Met zelf ingeverfde en verfijnde technieken accentueert ze de schoonheid van de ambacht versus de steeds meer generische en monotone dominantie van globale commodities.

1b1e996996296ec946366b3b264558bba73d3271.jpeg

Lander Cardon

Lander Cardon (°1994, BE) volgde zes jaar les in het jongerenatelier bij Wim. Hij is gefascineerd door het ruimtelijke, geometrie en contrasterende materialen. Hij behaalde zijn master binnen de vrije kunsten (Beeldhouwkunst) aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Het onverklaarbare, het mysterie en mythologie zijn pijlers die terugkeren in zijn werk. Het contrast tussen aardse, tastbare dingen en een mystiek uit een vormentaal van het verleden of de toekomst, is iets waar Lander bewust en onbewust mee speelt. Tegenwoordig schildert hij meer dan dat hij beeldhouwt,  maar vertrekt daarbij wel vanuit zijn sculpturale blik. Verder is Lander ook zelfstanding tattoo artist en verrijkt hij zichzelf met een opleiding goudsmid.

DJI_0448_wow.jpg

Melvin Vanderstylen

Pretty Fly is gespecialiseerd in video op maat, legale drone producties en bedrijfsfotografie.

Coverbeeld van Breugel biografie.

Coverbeeld van Breugel biografie.

Leen Huet

Leen Huet (°1966, BE) is auteur van romans, literaire non-fictie en biografieën. In 2016 verscheen haar biografie van Bruegel. Ze studeerde Kunstgeschiedenis en Wijsbegeerte (KULeuven). Na haar studies verbleef ze een tijdlang in Firenze (Italië). Sinds 1991 woont ze in Leuven. Huet publiceerde bijdragen in De Morgen (columns Oud papier (over haar ontdekkingen op de tweedehandsboekenmarkt) en Rafels), De Standaard, Knack (column en blog), Stripgids (met onder andere een rubriek over opmerkelijke vrouwelijke stripfiguren), het Nieuw Wereldtijdschrift (met een reeks over bizarre schilderijen in de Belgische musea), De Brakke Hond, Dietsche Warande & Belfort, De Gids, Kunst en Cultuur, Surplus, Zacht Lawijd, Openbaar Kunstbezit Vlaanderen enRekto:verso. Kunst en literatuur zijn haar belangrijkste thema’s en inspiratiebronnen. Als geen ander weet Leen Huet haar bewondering voor zowel de grote meesters, bizarre kunstenaars en vergeten schrijvers op de lezer over te dragen. 

“Huets aandacht lijkt steeds gewekt door de marge, of beter, door wat zich daar onterecht in bevindt of daar na verloop van tijd onherroepelijk in is verzeild geraakt. Huet benadert haar onderwerpen dan ook vaak vanuit hun geschiedenis. Het verleden dat zij daarbij oproept, blijkt geen dode letter. Het is altijd levendig en kleurrijk, niet het minst door Huets zwierige stijl en aandacht voor details.” 

“Haar verhalen, romans, columns en essays wemelen van de schilderijen, boeken, gebouwen, inboedels, voorwerpen als dolken, kandelaars of horloges, auto’s en dies meer, die vaak op subtiele wijze de evolutie van een gebeurtenis bepalen.”

“Met haar enigszins barokke formuleringen, uitgebreide woordenschat en verrassende, soms melancholische, soms speelse zinswendingen heeft zij een vrij unieke stem.”

20190301_IlseVanRoy.png

Ilse Van Roy

Ilse Van Roy (°1978, BE) is geprikkeld en geboeid door de zoektocht naar de schijnbare tegenstelling tussen het ‘denken’ en het ‘maken’. De hieraan verbonden fascinatie voor “het hart en de ziel” die Wim Wauman als bezieler van dit project naar voren schuift. Vanuit haar eigen fascinatie en recentelijke focus op ‘theaters’, daar waar verschillende aspecten van mijn artistieke praktijk elkaar ontmoeten, was Ilse geprikkeld door de uitnodiging van het BLAUWHAUS project. Er zijn verschillende thema’s die in haar “theaters” sluipen en die affiniteit hebben met topics die het Blauwhaus een warm hart toedraagt.

Zoals: #ArtandCrafts #materialiteiten #SoleMio#textiel #tapijten #gordijnendieopenenenverbergen #bloemen #blauwdruk #printsenbehangmotieven #glasramen #lichtenlucht #identiteit#identiteit van de meermin #verhalenvanhettheater #omgedraaidesirene #beholders #vazenenobjecten

image.png

Kelly Schacht

Kelly Schacht (°1983, BE) woont en werkt in Gent. Ze studeerde Beeldhouwen/Installatiekunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. In een tijd waarin de noties zoals ‘nieuw’ en ‘uniek’ zeer relatief zijn geworden, speelt Kelly in haar werk met de idee van auteurschap en originaliteit. Zowel momenten als objecten uit het verleden worden herdacht en kunnen een nieuwe esthetische ervaring bewerkstelligen. Kelly Schacht schept haar werk met gulle vrijheid door samen te werken met andere artiesten, acteurs, designers en haar publiek. Op deze manier wordt de artieste de katalysator van de verscheidenheid aan interpretaties en persoonlijke ervaringen die zo hun eigen toekomst krijgen.

image.png

Alice McCabe

As the Floral Pilgrim and together with the other muses, I hope this residency opportunity will open up more reflectivity on both my relationship to my floral work and pilgrimages to have time to develop some of these fragmented experiences into a form of documentation / comprehension that suits walking and further develops this connection between the personal / political and natural environment. Part of my research will be conducted en route – post Brexit, listening out, observing changes on London – Brussels journey and also stopping at the Dutch flower markets to investigate changes from the position of the flower wholesalers.

Following my meeting with Wim at the Red House I am interested in working in an environment in active consideration of what it means to be a modern craft practitioner in an already theoretically charged zone as part of his thesis project. From reading “A Play with Arts, Apes and Crafts” notions of the craftsperson at hazard / link between play and seriousness and Einstein’s imagination eclipsing of knowledge excite both my love of dada and limited knowledge of the psychic intuition of plants: where chance and counterintuitive / paradoxical modes of behavior are required for things to unfurl. To be part of this installed new Blauwhaus alongside women who have devoted hours to using their hands and bodies gaining haptic skills (often to their physical detriment) offers a practical and resourceful angle on the muses as a source of inspiration too and opportunity for rejuvenation of ourselves. In consideration of the Laws of Attraction, I look forward to the charging of this palatial, Eden like environment.

Adam

Jelle

Chantal

image.png

Hadewych Becuwe

Wil·der·zicht

(de; v; meervoud: wilderzichten) 

1 Een ander soort kijken, oog hebben voor details, het kijken van binnenuit, blikopener

2 Het creatieve, orde (inzicht) in de chaos (wildernis) brengen, verder kijken dan wat vanzelfsprekend is

Intuïtie leidt de weg (kleine versie), 2016.

Intuïtie leidt de weg (kleine versie), 2016.

Warre Mulder

Warre Mulder (°1984, BE) studeerde in 2008 af aan Sint-Lucas Antwerpen, hoewel hij schilderkunst studeerde evolueerde, zijn werk steeds meer richting het sculpturale. In combinaties van verschillende materialen zoals hout en keramiek maakt hij eigentijdse sculpturen vol verwijzingen naar het onuitputtelijke archief van de sculpturale traditie. Zijn werk was recent te zien in België, Nederland, Denemarken en Oostenrijk.  Samen met zijn vrouw Yasmine Willems kocht hij enkele jaren geleden een leegstaande school in Zeeland die ze samen ombouwden tot een kleurrijke kunstenaarswoning.

Bangkok Design Week January 2019

Bangkok Design Week January 2019

Sarah Corynen

Sarah Corynen (°1970, BE) schildert patronen en illustraties die wereldwijd verwerkt worden in textiel, mode, interieur en papierwaren. Haar werk is krachtig, ongekunsteld, grappig en herkenbaar. Dieren, de natuur en het dagelijks leven zijn voor Sarah een onuitputtelijke bron van inspiratie.

IMG_7130_blue_web.jpg

Bram Van Arnhem

image.png

Veerle Verschooren

Veerle Verschooren (°1977, BE) ontwerpt met glas en lood. Haar roots liggen in het Waasland, als achterkleinkind van klompenmakers en naaisters. Ze studeerde aan het Sint-Lucasinstituut, Gent en studeerde er af als ‘Meester in de glaskunst’ (1999). In 2000 startte ze haar eigen studio. Zo kon Veerle zich concentreren op ontwerpen en experimenteren met een eeuwenoud ambacht. Veerle ontdekte gaandeweg dat het ‘maken’ haar wel ligt en het bloed van haar voorouders door haar aderen stroomt. Ontwerpen met glas en lood betekent bezig zijn met even boeiende materialen als goud, hout, metaal, textiel, kunststof of papier, maar met een soms (onterecht) ouwbolliger imago. Haar werk toont dat er ook frisse, hedendaagse ontwerpen kunnen uitgevoerd worden met glas en lood. En niet alleen in openbare gebouwen of kerken, maar even goed in de hedendaagse woonarchitectuur. Je kiest voor glas-in-lood kies als je houdt van kleur en licht, en durft te gaan voor een eigen accent in de leefruimte.

image.png

Kaat Somers

Kaat Somers (°1995, BE) is student Fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Eerder studeerde ze al Engels in combinatie met Theater- en Filmwetenschappen. Momenteel volgt ze ook een master Filmstudies en Visuele Cultuur aan UAntwerpen. In het straatbeeld gaat ze op zoek naar subtielere situaties of plekken die haar naar een andere wereld voeren. Een beetje zoals Alice belandt Kaat in haar eigen Wonderland. Haar camera is de spiegel van Perseus waarmee ze het onbekende — de Medusa — vangt, maar niet noodzakelijk overwint. De foto die daaruit volgt, dient als portal en is het konijnenhol waarin de kijker zich mag wagen. 

_MG_1267x_web.jpg

Stefanie François

Sinds enkele jaren vaste partner doorheen het dagelijks leven en achter de schermen de boel recht aan het houden na haar dagelijkse werkzaamheden aan het Conservatorium van Antwerpen. Duidelijk iemand met twee harten.