image.png

Adam Galach (°PL, lives and works in Antwerp)

In 2017 behaalde hij zijn Master aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen in de afstudeerrichting In-situ.

Zijn werk is vrij van enig medium of materiaal en wordt bepaald door de omgeving zelf. Vaak gaat het om creëren van situaties op een metaforische en sensitieve manier die op het eerste zicht een deel zijn van het dagelijks leven. Hij verkent nieuwe paden om het sociale, menselijke karakter van de openbare ruimte in de verf te zetten.

Adam Galach’s onderzoeksdoel is om een strategie te ontwikkelen die even antropologisch van aard is als artistiek. Want ontmoetingen veronderstellen een gemeenschappelijk moment, een gedeelde ruimte waarin de vrijheid van meningsuiting en de zelfbeperking ervan worden onderhandeld, en in die zin de essentie vormen van wat publiek is.

Hiervoor wil hij artistieke methoden ontwikkelen om verhalen op te graven, maar zonder ze weg te halen van de mensen aan wie ze toebehoren. 'Hoe te geven' of 'wat te bieden' en 'in welke rol' zullen tijdens het onderzoek relevante vragen worden. Sleutelwoorden hierbij zijn proces en samenwerking in plaats van eindresultaat of artistiek individualisme.

_MG_2501.jpg

Alice McCabe (°UK, lives and works in London)

Following my meeting with Wim at the Red House I am interested in working in an environment in active consideration of what it means to be a modern craft practitioner in an already theoretically charged zone as part of his thesis project. From reading “A Play with Arts, Apes and Crafts” notions of the craftsperson at hazard / link between play and seriousness and Einstein’s imagination eclipsing of knowledge excite both my love of dada and limited knowledge of the psychic intuition of plants: where chance and counterintuitive / paradoxical modes of behavior are required for things to unfurl.

As the Floral Pilgrim and together with the other muses, I hope this residency opportunity will open up more reflectivity on both my relationship to my floral work and pilgrimages to have time to develop some of these fragmented experiences into a form of documentation / comprehension that suits walking and further develops this connection between the personal / political and natural environment. Part of my research will be conducted en route – listening out, observing changes on London – Brussels journey and also stopping at the Dutch flower markets to investigate changes from the position of the flower wholesalers.

image.png

Chantal van Rijt (°NL, lives and works in Brussels)

Chantal van Rijt (1984, NL) studeerde fotografie aan het Kask in Gent. Ze speelt met de bouwstenen van het fotografische medium: licht, tijd en beweging. Haar werk is multidisciplinair en omvat installaties, video’s en fotografische technieken. Ze wil bevragen wat een foto is en wat het kan zijn en zet haar installaties vaak in als instrumenten om nieuwe beelden te creëeren. Gebaseerd op de dynamiek van het leven en de voorbijgaande staat van zijn, creëert ze werk dat zowel het wetenschappelijke als het mythische weerspiegelt.